Galatasaray en Trabzonspor zouden Çolak willen overnemen

Plots stond het mobieltje van Halil Çolak dinsdagochtend vol gemiste oproepen. Enkele Turkse kranten meldden dat topclub Galatasaray de jonge Deventenaar van Go Ahead Eagles voor 600.000 euro wil overnemen. Ook voor Çolak nieuws, al is hem enige Turkse belangstelling niet helemaal vreemd.
De Deventer bakkerszoon hoorde van zijn broer dat zijn naam in een Turkse krant opdook. "Wat, Galatasaray", zei Çolak verbaasd. "Nee, dat was echt nieuw voor mij.'' Voor zijn zaakwaarnemer Erkan Alkan is het minder nieuws. Alkan verblijft in zonnig Antalaya en zegt met bestuursleden van Galatasaray te hebben gesproken.
"Ze hebben belangstelling voor Halil, dat is zeker", zegt Alkan. "Maar het is wel Turkije, hè? Al die bestuursleden willen een speler halen en leggen vervolgens meteen een lijntje naar de krant."
Volgens de Zutphense voetbalmakelaar is een andere topclub nòg geïnteresseerder in de clubtopscorer van Go Ahead Eagles; Trabzonspor, de nummer drie van het land. "Die hebben Halil vier keer bekeken. En zijn wel een stap verder dan Galatasaray. Alleen moeten ze eerst overeenstemming hebben met Go Ahead Eagles, voordat er ook maar iets rond kan komen. Zover is het niet."
Galatasaray heeft met hoofdtrainer Frank Rijkaard en hoofd opleiding Jan Derks twee lijnen naar Deventer. Rijkaard is een goede bekende van oud-ploeggenoot Marc Overmars en Zutphenaar Derks was voorheen hoofd opleidingen van Go Ahead Eagles. In Deventer is de belangstelling van Turkse topclubs dus niet helemaal onbekend. "Ik heb er wat van meegekregen", zegt Overmars, bestuurslid technische zaken. Ik heb het met Frank wel eens over voetbal. Ook over Halil? Eh, die vraag beantwoord ik niet. Maar die andere club heb ik wel eerder gehoord al hebben ook zij geen bod op Halil uitgebracht."
Volgens Overmars speelt er nog een andere kwestie. Çolak, in zijn tijd bij FC Twente ook al opgeroepen voor vertegenwoordigende elftallen in Zeist, is in beeld bij Jong Turkije. Overmars: "Ik heb begrepen dat dat aanstaande is. Ik ken de Turkse voetbalwereld niet zo goed, maar ik kan me voorstellen dat Halil als jeugdinternational ook interessant is voor topclubs."
En Çolak zelf? Die wacht met Nederlandse nuchterheid af. "Ik ken die Turkse media wel een beetje. Elke dag hebben ze wel een andere speler op de korrel. Ik zie het wel. Voorlopig hoop ik dit seizoen met Go Ahead Eagles nog wat te bereiken. Daar concentreer ik me op."

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response .
Site Meter