Joey Suk, behalve speler ook een echte supporter

Als iemand het gevoel voor Go Ahead Eagles, de supporters en de stad Deventer perfect belichaamt, is het Joey Suk. De talentvolle aanvaller, op de drempel van een doorbraak, is een kind van stad en club. De naam Deventer draagt hij voor eeuwig mee op zijn linkerarm, in de vorm van een ronkende tattoo, zoals de liefde voor Go Ahead Eagles in zijn ziel staat gegraveerd. "Ik kom uit de Rivierenwijk, een echte volksbuurt in Deventer," schetst hij. "Ik ging als kind al met mijn oom, neef en broer mee naar Go Ahead Eagles. Ik heb de liefde voor de club dus met de paplepel ingegoten gekregen en behoorde al snel tot de fanatieke supporters, de B-side. Ik ging ook mee naar uitwedstrijden, met de derby tegen FC Zwolle als jaarlijks hoogtepunt. Daar leefde ik echt naartoe." 
Zijn heiden in het tricot van de Adelaars? "Vroeger Victor Sikora, later Dennis Hulshoff. Echte volksjongens uit Deventer, dat sprak me enorm aan." Tegenwoordig staat hij zelf op het veld en zingen de supporters hem toe. Een vreemde gewaarwording, stelt Suk. "Heel apart, maar ook mooi. Ik weet precies wat die jongens op de tribune voelen, hoe ze de wedstrijd beleven. Het zijn nog steeds mijn vrienden en ik ben ook nog steeds een fan van Go Ahead Eagles. Dat gaat nooit meer weg. Het verschil met vroeger is dat ik tegenwoordig iets meer invloed op de uitslag van de wedstrijd heb, haha."
Suk, die zijn rug heeft laten vol tatoeeren met zijn naam, een kruis en vleugels ('gewoon kicken'), is niet de enige die hardfan in de selectie van de Eagles. "Voor Diego Michiels geldt hetzelfde. Ook hij is een supporter. Met hem praat ik er ook vaak over. Mmm, als ik tegen Ajax de winnende treffer zou scoren, in de laatste minuut?" Joey Suk kauwt even op de woorden en formuleert dan zijn antwoord. "Ik zou echt gek worden van vreugde en naar de B-side sprinten en de supporters in de jubel te betrekken."
Die reactie is een logische. Hoe dan ook, Ajax kan in Deventer op een warme ontvangst rekenen, voorspelt Joey Suk. "Van oudsher zijn de meeste mensen uit Deventer voor Feyenoord, ook ik. Die club spreekt hier meer aan. Heeft te maken met de achtergrond. Go Ahead en Feyenoord zijn arbeidersclubs. Ajax vinden ze hier arrogant. Maar goed, dat mag bij de wedstrijd geen rol spelen. Dan gaat om de sportieve strijd en die hopen we te winnen. Als dat gebeurt? Tja, dan zal het een groot feest zijn in Deventer en gaat in de Rivierenwijk het dak er zeker af." 

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response .
Site Meter