Halil Colak kon naar het turkse Kasimpasa

Er zit 25 jaar leeftijdsverschil tussen Michel Boerebach (46) en Halil Colak (21). Toch kent het talent de beroemde vrije trappen van de ervaren rot. Op You Tube zijn de verwoestende pegels van Boerebach nog allemaal te vinden. Colak is zelf meer van de krul over het muurtje, hij traint er elke dag na de training nog even op. Maar na de vernietigende vrije trap tegen SC Cambuur van een meter of dertig, gaat de Deventenaar ook daar meer op trainen. Colak heeft in zijn schietstijl wel iets weg van Cristiano Ronaldo, die de bal hard kan schieten maar toch ook snel kan laten dalen.
"Als ik ze zoals hij kan blijven raken, hoor je mij niet klagen", zegt Colak. "Ik heb ook zo'n zwabberbal als Ronaldo in huis. Maar het is ook mooi als je zo hard rechtdoor kunt trappen, zoals Boerebach dat deed."

Colak is een van de vijf bij FC Twente opgeleide talenten in de selectie van Go Ahead Eagles. Ook Wout Droste en Patrick Gerritsen (beiden gehuurd) en Maikel Kieftenbeld hebben een basisplaats. Jules Reimerink heeft dat nog niet. Colak maakte zowel in de voorbereiding als de start van dit seizoen indruk met zijn dribbels en harde schoten met links en rechts. In twaalf duels scoorde de linksbuiten al zes keer, net zoveel als in de gehele vorige jaargang. De geboren Turk kon na de voorbereiding naar Kasimpasa in zijn geboorteland, terwijl ook Eredivisieclubs het talent met grote belangstelling volgden. De Turken kwamen er niet uit met FC Twente, en Go Ahead Eagles was slagvaardig.
"Ik heb voor drie jaar getekend en achteraf kan ik zeggen dat ik daar zeer blij om ben", zegt Colak. "Ik ben in Deventer opgegroeid, dus ik heb veel gevoel bij Go Ahead Eagles. Bovendien is het voor de talenten hier heerlijk werken met zoveel voetbalervaring op het trainingsveld.lk kan hier elke dag leren en dat moet ook wil ik stappen zetten. Natuurlijk word ik wel eens vergeleken met Marc Overmars, maar als ik maar de helft bereik van wat hij heeft bereikt dan heb ik het heel goed gedaan. We zijn beiden snel en hebben een actie in huis, maar toch ben ik een andere speler. Ik ben geen typische buitenspeler, ik ben doelgericht en ga niet altijd buitenom om een voorzet te geven."

Colak begon pas in de D-jeugd bij IJsselstreek met voetballen, omdat zijn ouders het niet breed hadden. De jongeling had om die reden ook geen seizoenkaart van Go Ahead Eagles, al volgde hij de club wel op de voet. Hij trainde als jeugdspeler van de Go Ahead-amateurs ook eens mee bij de profs, maar werd te licht bevonden.
FC Twente dacht er anders over en lijfde het talent in. "In de jeugd van FC Twente stond ik vaak in de spits of op nummer 10", zegt Colak. "We hadden een heel talentvolle lichting en in de A-jeugd werden we in 2007 tampioen van Nederland. Onder anderen Marko Arnautovic speelde in dat team. Voor het eerste elftal kwam ik nog tekort en dus verhuurde Twente mij aan SC Cambuur-Leeuwarden. Daar heb ik mijn debuut gemaakt in het betaalde voetbal."
Go Ahead Eagles is blij dat het Colak aan zich heeft weten te binden. Maar de club uit Deventer weet ook dat als het talent zich zo blijft ontwikkelen, hij na dit jaar alweer weg is uit De Adelaarshorst.
"Natuurlijk heb ik doelen" , zegt Colak. "Ik wil in de Eredivisie voetballen. En als dat over drie jaar is, vind ik dat best maar liever eerder natuurijk. Als het voor zowel Go Ahead als mij maar goed is. Maar eerst wil ik hier nog iets neerzetten. We hebben namelijk een uitstekende spelersgroep. We behoren zonder twijfel bij de best voetballende teams van de Jupiler League. Alleen moet het aanvallend nog wel tot meer kansen leiden. Een topvijfklassering moet absoluut kunnen en daarna is in de play-offs alles mogelijk."

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response .
Site Meter