Topscorer Halil Çolak is thuis in Deventer

Halil Çolak is een voetballer van de oude school. De meest getructe aan valler van Go Ahead Eagles leerde voetballen op straat en het pleintje bij zijn huis, zo als alle grote voetballers dat eerder pleegden te doen. En ook al is de Deventenaar nu profvoetballer, als het kan is hij nog steeds op straat met een bal te vinden.
Çolak leerde zichzelf voetballen op straat, meestal op het schoolplein van zijn oude basisschool, de Windroos. "Ik voetbalde altijd. In de pauze, na schooltijd en na het eten. Echt, we waren altijd hier tot het donker werd."
Voor hem ligt het schoolplein, links kan hij zijn huis zien en als hij rechts de Bierstraat uitloopt, is hij in een minuut bij de familiebakkerij van de Çolaks aan de Rielerweg. Hier speelt zijn jeugd zich af. Hij kent er elke klinker, elke tegel. "Hier heb ik zoveel goede herinneringen. Het schoolplein zag er eerder anders uit, er stonden geen speeltoestellen. Alleen twee doeltjes. We speelden altijd tegen de grote jongens. Ik denk dat ik tien was en die jongens een jaar of zeventien. Nou, dan leer je wel snel handelen."
Zijn leven als clubvoetballer kende wat aanpassingen. "Aan overspelen deed ik niet. Ik rende over het hele veld, waar de bal maar was. Ik voetbalde op intuïtie. Een mannetje passeren doe ik nog steeds op gevoel. Een bal stopte ik heel lang onder mijn voorvoet. Weet je wie me geleerd heeft om de bal met mijn binnenkant te stoppen? Carla (Bruggeman, beheerster materialen bij Go Ahead Eagles). Zij was toen even mijn trainer."
Het huis van de familie Çolak ligt minder dan honderd meter van de Adelaarshorst. "Ik glipte wel eens met een vriendje naar binnen bij een wedstrijd. Soms kwamen er enkele beroemde spelers zo door zijn straat en langs het plein. "Ik herkende ze vaak niet, maar mijn broer wel. Hij riep een keer 'hé daar heb je Obiekulu op een gestolen fiets'. Reed die Kingsley Obiekulu op zo'n barrelfiets door onze straat. Hem herkende ik ook wel."
Tot blijdschap van Ulderink heeft Çolak een driejarig contract getekent. "Als je hoort dat Halil bij andere clubs heel veel geld kon verdienen, ben ik blij dat we hem hier nog hebben voetballen. Halil maakt een sportieve keuze. Dit speelde de afgelopen weken en dat vind ik het erg knap dat zo'n jonge speler ook de rust weet te bewaren, zich het hoofd niet op hol laat brengen en op het veld zo presteert."
Çolak stond onder meer in de belangstelling van de kapitaalkrachtige Turkse promovendus Kasimpasa. Met 4 goals is Halil Çolak op dit moment topscorer van Go Ahead Eagles.

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response .
Site Meter