Leo Beenakker bijna trainer in Deventer


Bijna nog, zo gaf Leo Beenhakker toe, was niet Jimmy Calderwood maar hij de man geweest die het seizoen 2011/2012 had afgemaakt als hoofdtrainer van het wanhopig voor de play offs knokkende Go Ahead Eagles. "Marc Overmars en Edwin Mulder vroegen alleraardigst: kun jij het niet even een paar weekjes doen en ik zal je eerlijk zeggen: ik had daar wel zin in. Maar ik zat toen met die knie. En die dokter van me zei: Leo, jongen, doe dat nou niet. Dus helaas heb ik toen verstek moeten laten gaan.
Leo Beenhakker was tussen 1965 en 1967 een beginnend trainer bij Epe toen het roemruchte Go Ahead hem polste jeugdtrainer te worden. De jonge Beenhakker deed vervolgens "alles, ik werkte fantastisch samen met Joop Brand, we hadden het jeugdinternaat nog, Bert van Marwijk liep er als piepklein ventje rond en als hoofdtrainer hadden we de legendarische Frantisek Fadrhonc.
Beenhakker sloeg zijn vleugels uit, en was tussen 1969 en 1975 hoofdtrainer bij de eerste divisionisten Cambuur en Veendam, alvorens hij terugkeerde naar Deventer voor zijn allereerste grote job. "Maar ik was nog te jong, te onervaren en die spelersgroep van toen zat vol met karakters en routiniers. Dat werkte niet. Peter Stephan, de manager die ik later weer tegenkwam bij Feyenoord, heeft me toen ontslagen. Misschien wel terecht."
Wie weet hoe het in de toekomst zal gaan. Beenhakker, een man van netwerken en contacten onderhouden, kent nog altijd de mondiale voetbalwereld, van top tot kelder, als geen ander. Hij ademt voetbal, ook al is hij zeventig. Als de jonge, veelbelovende spelers van de Eagles en Excelsior het veld oprennen, lacht hij: "Jongen, hoe ouder ik word, hoe populairder. Ik ben nog nooit zo vaak om mijn mening gevraagd."
Don Leo illustreert dat  een echt roodgeel hart heeft. "Waar ik ook was ter wereld; ik keek op maandag altijd even wat mijn oude clubs als Go Ahead Eagles hadden gedaan dat weekend. Mocht het nou in de toekomst onverhoopt nog een keer misgaan in het seizoen, dan kunnen ze me altijd bellen. Ik ga weer als de brandweer."

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response .
Site Meter