Een jaar lang ongeslagen in de Adelaarshorst

Go Ahead Eagles is erin geslaagd om de ongeslagen status in het eigen stadion een jaar in stand te houden. De Deventer ploeg hield zaterdag Feyenoord op 2-2.
Booy had zijn basisformatie op meerdere plaatsen gewijzigd. De grieperige Deniz Türüç werd vervangen door Lars Lambooij, Doke Schmidt keerde terug als rechtsback, terwijl Mawouna Amevor aan de andere kant in de defensie stond geposteerd. Feyenoord zette Go Ahead Eagles vanaf het eerste fluitsignaal flink onder druk, maar wist het overzicht ondanks kleine kansjes aanvankelijk niet te verzilveren. In de zeventiende minuut kwamen de Rotterdammers alsnog op voorsprong. Uit een corner nam Stefan de Vrij de bal bij de tweede paal op zijn borst aan, waarna hij de bal in de verre hoek schoof.
Go Ahead Eagles slaagde er wel in de nipte achterstand met tien man tot de rust vast te houden. Marnix Kolder was met een hoofdwond voortijdig in de catacomben verdwenen. Hij keerde voor het begin van het tweede bedrijf terug op het veld.
Direct na rust mocht Amevor opstomen, langs de zestien lopen en schoot hard de gelijkmaker achter Mulder. "Het is een van mijn sterkste punten dat ik een paar man voorbij kan lopen”, Aldus Amevor. "Toen ik de eer­ste was gepasseerd, wilde ik al schieten, maar ik kwam niet goed uit. Toen ben ik er nog maar een aantal voorbijgegaan. Hoeveel? Ik heb ze onderweg niet geteld. Uit­eindelijk ging hij er in het klein­ste hoekje alsnog in.”
De 1-1 bleef echter maar een kwartier op het bord staan. Nadat Pelle de bal net niet binnen kon glijden zorgde Immers wel voor de 2-1 voorsprong voor de Rotterdammers.
Met vers bloed in het team - Houtkoop en Jeffrey Rijsdijk waren Godée en Falkenburg komen aflossen - probeerde Foeke Booy in het laatste kwartier alsnog het tij te doen keren. Jarchinio Antonia vond keeper Mulder na een schot in de korte hoek, maar moest niet veel later het veld met kramp verlaten, waardoor ook Omar Kavak nog zijn speelminuten mocht maken. Vechtend en strijdend op de door regen doorweekte grasmat joeg Go Ahead Eagles op de gelijkmaker.
Hét moment van de wedstrijd werd bewaard voor de 89ste minuut toen Kolder zich achter de bal zette voor een vrije trap vanaf achttien meter. Met een fraaie curve schoot de Eagles-captain, die de gehele tweede helft met een gescheurde wenkbrauw en een blauw oog speelde en daarmee hét toonbeeld van onverzettelijkheid was, de bal langs de muur en achter Mulder: 2-2.
"Het was een im­pulsieve ingeving van ons”, ver­klaarde Lambooij. "Ik zei tegen Marnix dat ik het muurtje wel even een zetje zou geven..." En daar maakte Kolder gretig gebruik van: via de binnenkant van de paal was het raak en het ‘bonus­punt’ een feit. Het had niet veel gescheeld of Kol­der was helemaal niet meer op ko­men draven in de tweede helft na de botsing met Tonny Vilhena. Beide hoofden kletsten tegen elkaar. "Er zijn zes hechtin­gen aangebracht, twee onder en vier boven”, wees de gehavende held naar zijn toegetakelde rech­teroogkas. "Dankzij ons fantastische pu­bliek, dat ons ook in de slechte eerste helft bleef steunen, voelde ik de pijn amper. Heel mooi dat ik voor de fans en de ploeg nog een punt uit het vuur heb kunnen sle­pen."

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response .
Site Meter